Door de straten van de Beverwaard reed als eerste openbaar vervoer een bus toen de wijk zijn ontwikkeling begon te krijgen nadat de eerste heipalen eind 1978 de grond in werden gestampt. Een tramverbinding was er dus nog niet met de overige delen van IJsselmonde dus was de bus de enigste verbinding met de buitenwereld.
Op het facebook van “Oud IJsselmonde” trof ik een foto aan van buslijn 75 die de Beverwaard bediende. Hier zie je buslijn 75 met als eindbestemming Beverwaard rijden door de Terwormstraat. Dit was één van de verbindingswegen door de wijk heen. Een leuk plaatje?
Inmiddels heeft de bus plaats moeten maken voor de tram die voor de Beverwaarders niet meer is weg te denken. Als een slang rijdt de tram door de wijk heen om je binnen drie kwartier te vervoeren naar het hartje centrum van Rotterdam. De tram doet vier haltes aan waardoor deze binnen een kleine tien minuten de wijk Beverwaard uitrijdt.
Toch kun je zien hoe de wijk al in zijn jonge bestaan is verandert! Als we inzoomen op de foto’s is de werkelijkheid van toen heel anders als die van vandaag. Zie maar eens, hoe de Eckartstraat is veranderd, dat is het gedeelte achter op de foto waar de bus op staat. Daar moesten de bomen wijken voor de groen ligusterhagen, zodat geparkeerde auto’s tot het verleden gingen behoren. Het was een straatje waar destijds al het verkeer door heen denderde om bij de winkels te komen. Je kunt je afvragen of het ontwerp van de wijk met al die kleine straatjes wel de beste was?
Uiteindelijk is de Noord-Zuid verbinding op de Rhijnauwensingel gerealiseerd alweer zo’n circa twaalf jaar geleden. Dus ging ter hoogte van de Oude Watering de doorgang op slot met gemetselde muren tussen de Eckartstraat en de Terwormstraat. Niet iedereen was daar even blij mee, maar nu weet men niet beter!
De druk van geparkeerde auto’s is hierdoor toegenomen in de Terwormstraat, waarop dat moment nog maar een handjevol auto’s staat op de foto van vroeger. Ook zijn er langs de woningen obstakels neergezet waaronder bloembakken, dit om het parkeren voor de woning tegen te gaan. Uiteindelijk mag het geraas van motorvoertuigen tussen deze twee straten verstomd zijn, maar er doemt altijd wel weer een ander probleem op!