De tramdienst van de RET ligt er voorlopig uit in de Beverwaard! Passagiers worden nu door de wijk heen met buslijn 175 vervoerd. Als je naar Zuidplein reist kun je blijven zitten in deze buslijn die dan ook onderweg stopt bij Keizerswaard.
De werkzaamheden aan de rails zorgt voor een ietwat tragere verbinding de wijk uit, en dat gaat nog even duren tot en met eind oktober 2023. Smalle straten, hobbelige wegen, waar dan ook nog eens de verkeersdrempels in liggen. De chauffeurs der RET moeten met deze lage vloerbussen uiterst voorzichtig door de wijk heen sturen, vandaar de ietwat tragere reistijd, en de wijk kent een 30km zone!
Hoe anders was dit toen de Beverwaard werd gebouwd vanaf december 1978? Toen ging de eerste paal de grond voor deze nieuwe woonwijk in Rotterdam-Zuid-Oost. Het moge duidelijk zijn dat er toen nog geen tram reed, want die werd pas later aangelegd! Een bus dan? Die buslijn werd steeds langer naarmate de bouw vorderde.
Dus waren de eerste bewoners op een gegeven moment alleen aangewezen op busvervoer. Bij navraag aan de nestor-chauffeurs binnen de RET op Sluijsjesdijk, bleek dat buslijn 72 op de Noordkant reed van de wijk en zo in zuiderlijke richting verder.
Ook bewoner van het eerste uur Joop Barneveld kon de situatie nog wel herinneren! Hij stuurde nog wat foto’s door van deze buslijn 72. Die had net zoals nu een tijdelijke halte in de Cannenburchstraat. Op de foto zien we dat daar chauffeur van de RET een bosje bloemen werd overhandigd. Was hij jarig of ging hij met pensioen?
Op een andere foto werd de vlag gehesen. Was het een dan mijlpaal dat deze bus in de Cannenburchstraat stopte, en was dit een feestelijk moment voor de bewoners van de wijk? De bestemming voor de Beverwaard, voor op de bus, was nog niet eens aanwezig op de filmrol, wist een RET medewerker te melden, die kwam pas later. Vandaar het witte vlak aan de voorzijde.
En dan wordt de tramlijn aangelegd in de wijk. Het traject ligt als een slang door de Beverwaard met een lengte van 2 km. Niet geheel in het midden, en heeft maar vijf haltes inclusief het keerpunt.
De aansluiting naar de Beverwaard van de tram ligt aan de Groene Tuin op de rotonde. Toch moest er nog eerst wel een viaduct over de A16 worden gebouwd voor het tramtraject naar de Beverwaard toe te laten rijden! Zo gezegd zo gedaan, en werd de eerste officiele tramrit vanuit de wijk gereden op 23 oktober 1983! Met een flink bloemenboeket op de tram zelf verliet zij de wijk Beverwaard voor het eerst?
Foto: Joop van der Starre
Hedendaags is de tram is niet meer weg te denken uit Beverwaard als openbaar vervoermiddel? Er wordt natuurlijk een beetje gemoppert door bewoners. De bus is dus tijdelijk, maar als de werkzaamheden voorbij zijn aanstaande 27 oktober dan is het op de kop af 40 jaar geleden dat de tram voor het eerst ging rijden in de Beverwaard. Oude tijden herleven dus even met de bus door Beverwaard.
Foto’s via FotoJoop.nl en Beverwaardigheden