Kort geleden startte netwerkbeheerder Stedin met het plaatsen van de “Slimme meter” in de Beverwaard! Deze meter vervangt de huidige elektriciteit- en gasmeter in uw woning.
Deze digitale meter registreert uw energieverbruik en stuurt uw meterstanden op een aantal vastgestelde momenten door naar uw energieleverancier. Door het plaatsen van de “Slimme meter” kunt u uw energieverbruik nauwkeuriger volgen. Het verbruik van energie wordt bewuster en dus kunt u geld besparen op uw energierekening. Overigens is het laten uitlezen van de meterstanden door uw energieleverancier niet verplicht. Zelfs het plaatsen ervan is ook geen verplichting! Op een later tijdstip krijgt u wel een ander meter die niet uitgelezen kan worden. Kiest u daarna alsnog voor de “Slimme meter” dan moet u deze betalen.
Er zit nog mogelijk een vervelend kantje aan de plaatsing! Als de monteur de “Slimme meter” plaatst, dan controleert hij standaard of de gasleiding in orde is. Vindt hij een lek in de leiding in uw pand tot aan de meter, dan vraagt hij u of de eigenaar van het pand om dit eerst te laten repareren door een installateur. De gasleidingen in uw pand vallen buiten de verantwoordelijkheid van Stedin. Stedin mag deze ook niet repareren. U wordt weer op het gas aangesloten als het lek is verholpen en als de situatie weer veilig is.
In de praktijk zal het hier op neer komen dat in alle huurhuizen in de Beverwaard nieuwe meters gaan krijgen. Dit gaat op afspraak! Zijn er problemen met de gasleiding zoals hierboven beschreven dan komt dat voor rekening van de eigenaar van de woning. Dus de eigenaren van een koopwoning moeten hier rekening mee houden. Alhoewel nog geen signalen bekend zijn van lekkages.
Via de website van Stedin kunt u nog meer antwoorden lezen op gestelde vragen! Het is zeker verstandig om dit even te doen voordat er misverstanden ontstaan over de plaatsing van de Slimme meter.