De onlangs gehouden enquête onder de bewoners in IJsselmonde over PIT010 leert dat zes procent van de respondenten spontaan Pit 010 wist te noemen als nieuwe aanbieder voor het welzijnswerk in IJsselmonde. Dat komt neer op dertig personen van de 551 die de moeite namen om de vragenlijst. Erg schamel dus. Aan de andere kant kun je afvragen welke waarde deze enquête heeft, want IJsselmonde tikt tegen de 60.000 inwoners aan.
PIT010 nam het stokje over van Welzijnsaanbieder Perspect in juli 2012, en daarbij moet aangetekend worden dat de opdracht anders was dan die van de vorige aanbieder. Een fikse bezuiniging ging daarmee gepaard voor IJsselmonde. Uitvoerend werd het allemaal neergelegd bij de burgers van IJsselmonde onder de noemer zelfredzaamheid.
De laatste tijd daalt de kritiek neer op het gebruik van het wijkgebouw ‘de Focus’ of het organiseren van een activiteiten. Bepaalde personen zouden daar de scepter zwaaien, en dat werd vorige week duidelijk tijdens de Like Je Wijk tafel. Het promoten van bewonersactiviteiten kan beter, en er is prijsdifferentiatie in het gebruik van een ruimte waardoor bewoners afhaken. Dat kan en mag nooit de bedoeling zijn! Een buurthuis kan nooit winstgevend zijn, maar het moet wel voor alle bewoners toegankelijk blijven, en men moet er zich thuis voelen.
Volgende week vergadert de commissie Samenleving van IJsselmonde op dinsdag 12 november, en op de agenda staat niet de bespreking van deze enquête uitkomst. Daar is toch wel enige reden voor.