De gemeente heeft sinds kort twee snelheidsmeters geplaatst aan de Oostdijk. Een daarvan hangt voor de oversteekplaats bij de woonwijk Waterside richting de van Brienenoordbrug. De tweede hangt bij de kruising Oostdijk met de Beverwaardseweg. De vraag is hebben deze apparaten nut?
Je ziet al na een kwartier observeren dat er drie categorieën zijn onder de automobilisten. Of weet men inmiddels dat de meter er hangt en rijdt men netjes de toegestane snelheid? Als dat zo is dan heeft de snelheidsmeter wel nut? Toch trekken 2/3 van de autobestuurders niets aan van de meter die een rood duimpje krijgen te zien omdat men te hard rijdt. De groene duim zijn dus voor de bestuurders die zich aan de snelheid houden.
De overschrijding vindt plaats t.h.v. de wijk Waterside. Gemiddeld ligt de snelheid ver over de 50 km per uur, zo rond de 55 km met enkele uitschieters boven de 60 km per uur. Een bewoner aan de Oostdijk weet te melden dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. In de avonduren gaat het vaak nog veel harder. Als dat zo is dan zal dat moeten blijken uit de gegevens die deze snelheidsmeters opslaan. Stadsbeheer van Rotterdam laat weten dat snelheid en tijdstip van de passage hierin worden opgeslagen. Dat geld ook voor het passeren van aantal voertuigen over een bepaalde periode. Uiteindelijk kan Stadsbeheer maatregelen nemen om de situatie veiliger te maken.
De meter die ter hoogte van de Beverwaardseweg is opgehangen laat een heel ander beeld zien. Tussen de 40 en 45 km zijn de snelheden waarmee men het kruispunt nadert. Ondanks dat de meeste auto’s daar rechtsaf de Beverwaard in draaien zie je dat daar hachelijke momenten ontstaan. Geheel over de linker rijbaan passeerde een automobilist zijn voorganger op de Oostdijk, en nam daardoor voorrang op de auto komend vanuit de Beverwaard, gelukkig zag deze het gevaar op tijd!