Facebook Beverwaard Magazine bestaat een jaar

Banner Beverwaard Magazine, Beverwaardseweg
Banner Beverwaard Magazine, Beverwaardseweg

Community Facebook had een jaar geleden aftrap op 4 juli 2013, en heeft inmiddels ruim 3200 volgers. Communicatie, participatie onder mom van Like Je Wijk bewijst nut.

Een jaar geleden werd dit content door bedenker Ronald Schouten samen met Portefeuillehouder Norbert Swaneveld onthuld in de Beverwaard. Het concept werd ingezet door de deelgemeente om te bezien of er via de sociale media beter viel te communiceren en te participeren in een wijk, dus naar de bewoners toe. De aftrap volgde door groene graffiti op straat aan te brengen, en banners op te hangen aan het begin van de Beverwaard. Binnen korte tijd werd het Beverwaard Magazine, zoals het Facebook officieel genoemd wordt, omarmd door bewoners.

Alle info op Beverwaard Magazine.

Foto’s filmpjes, nieuws, verloren of gevonden alles is te zien op de pagina. Vooral die laatste twee gaan meestal als een lopend vuurtje over dit Facebook, delen is communiceren! Daarnaast krijgt men te zien wat de gemeente zoal realiseert in een wijk of hoe men problemen kan melden aan de buitenruimte, om maar even een voorbeeld te noemen. Sociale partners worden ook betrokken zoals Welzijnsorganisatie’s, maar ook de wijkagent wordt voorgesteld of de Stadswachten, en de aanspreekpunten van de gemeente. Eigenlijk iedereen die een rol van betekenis speelt in de wijk komt voorbij.

Toegevoegde waarde

Je kunt je eigen afvragen of er een toegevoegde waarde is van het Beverwaard Magazine. Dat zie je terug in de betrokkenheid van de Beverwaarders als het om een aantal zaken gaat die men verbeterd wil zien. Zeker is het geen klaag Facebook, want er komen ook ideeën genoeg vanuit de wijk om te organiseren voor en door de bewoners. Kortom de betrokkenheid voor een betere woonomgeving wordt hiermee wel aangetoond, maar blijft in cijfers altijd moeilijk uit te drukken.

Begrip Like Je Wijk

De aftrap was dus een jaar geleden in Beverwaard, maar al snel volgde het Magazine Lombardijen en Hordijkerveld in IJsselmonde. Sinds kort is er ook een Facebook in Bloemhof, het krijgt dus een vervolg in Feijenoord. Interessant om te volgen hoe het daar ontwikkeld.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.