Het verpauperde aanzicht van de Cornelis van Beverenbrug over de A16
De opknapbeurt van de Cornelis van Beverenbrug, in de volksmond “Het Kleine Zwaantje” genoemd tussen de wijken Beverwaard en Tuinhoven gaat dit voorjaar jaar onderhanden worden genomen, en dat is ook wel nodig. Er wordt nog wel een slag om de arm gehouden of dit daadwerkelijk gaat gebeuren? Eigenlijk zou deze voetganger/(brom)fietsbrug al in 2021 opgeknapt worden! Uiteindelijk ging de opknapbeurt toen dus niet door!!
De Cornelis van Beverenbrug over de A16 is verpauperd en wacht al jaren op een opknapbeurt. Roestvorming en een vieze groene aanslag verhullen de ooit blinkende witte brug. Maar er lijkt uitzicht op verbetering: de gemeente wil dit jaar tijdens het Hemelvaartsweekend aan de slag.
Een opknap- en schilderbeurt van de brug tussen IJsselmonde en de Beverwaard staat al jaren op de planning, maar het kwam er nog niet van. ‘We kunnen ons voorstellen dat de bewoners van de Beverwaard zich zorgen maken over de beeldkwaliteit van de brug. Het proces voor conserveren (lees verven) loopt al enige tijd, maar de moeilijkheid zit hem niet in het conserveren zelf maar in de toegankelijkheid van de brug om het werk te kunnen uitvoeren. Om de brug te kunnen conserveren moet namelijk in ieder geval één rijrichting van de A16 geheel afgesloten worden en hiervoor zijn we afhankelijk van Rijkswaterstaat (RWS).’
Rijkswaterstaat
In het Hemelvaartsweekend (8 tot 13 mei) gaat Rijkswaterstaat civiel kunstwerk 58 (het viaduct over de Hoofdweg), slopen en vervangen en is de A16 van Ridderkerk naar het Terbregseplein volledig afgesloten. En dat biedt kansen, aldus de gemeente Rotterdam: ‘In deze periode gaan wij dit deel van de Cornelis van Beverenbrug zoals het er nu uitziet verven. De aanbesteding loopt en we verwachten in februari de inschrijvingen te ontvangen. In 2025 gaat RWS groot onderhoud uitvoeren aan het asfalt van de A16 vanaf het Terbregseplein tot aan de Ridderster. Wij zijn van plan om in die periode het andere deel van de Cornelis van Beverenbrug conserveren.’
Pyloon
Daarmee is het werk nog niet klaar: ‘Wat nog niet volledig is afgestemd, is het conserveren van de pyloon omdat hiervoor een ‘crashdeck’ aangebracht moet worden om te voorkomen dat voorwerpen op de A16 terecht kunnen komen en er voor het verkeer een onveilige situatie kan ontstaan. Om het crashdeck te kunnen plaatsen moet de A16 ook worden afgesloten en daar zijn we nog over in gesprek met Rijkswaterstaat. Buiten het conserveren van de brug gaan we ook de slijtlaag van het brugdek vervangen.’
Bron tekst: Havenloods, foto’s Beverwaardigheden.nl