Het enthousiasme van de veerpont bij Oud IJsselmonde naar de overzijde naar het Kralingseveer is enigzins getemperd na een paar dagen dat deze is ingesteld. Tot 28 juli zijn (brom)fietsers i.vm. de afsluiting van de Van Brienenoordbrug aangewezen op het veerpont.
Soepel verloopt het soms niet altijd, want duidelijk is dat de ruimte van het enigste veerpont ontoereikend is voor die aantallen die met hun stalen ros, al dan niet electrisch of gemotoriseerd, de oversteek maken. In de spits ontstaan er dan lange wachttijden die kan oplopen tot meer dan 40 minuten. Het veerpontje zelf, de Gorichem VI, rookt als een stoomboot bij afvaart. Nee, dat is zeker voor verbetering vatbaar.
Op voorhand had Rijkswaterstaat dit toch wel kunnen zien aankomen? Zij zegt in een reactie de situatie te volgen van de vele gebruikers! Toch met het aantal fietsen en scooters in deze huidige tijd in Rotterdam en omstreken, had men in moeten zetten op twee veerponten in de spits? Ergenis bij de fietsers, maar de sfeer aan de waterkant was toch nog wel goed zo valt te lezen.
Het personeel doet er dan ook alles aan om de opvarenden zo goed en snel mogelijk als het kan naar de overkant te zetten, maar dat gaat nog weleens met horten en stoten bij het aanmeren op het Kralingseveer. Daar ligt de steiger voor de Waterbus, en een kleine ernaast speciaal voor de Watertaxi van Rotterdam, waar gebruik van gemaakt moet worden.
Dat aanmeren gaat soms niet zachtzinnig valt te lezen. Dit heeft te maken met de getijde van de nieuwe Maas. Het veerpont moet bij eb alle zeilen bijzetten om rustig aan te meren, wat niet altijd lukt? Ook het overvaren is soms niet al te prettig. Op het midden van de rivier werd de boot door golfslag heen en weer geslingerd, en dus maandagmorgen ingewijd door de inhoud van een maag van een opvarende! Een moment van angst ontstond er op de Van Brienenoordbrug toen een fietser daar terecht kwam. De dame in kwestie trapte afgelopen dinsdag omstreeks half tien de brug op. Zij reed namelijk op de A16 over de parallelbaan van zuid naar noord, druk gebarend naar het toeterende verkeer. Het voorval liep goed af?
Of Rijkswaterstaat nog een extra veerpont inzet de komende week is niet bekend. Toch als de Van Brienenoord over een paar jaar gerenoveerd wordt, en de brug nog langer buiten gebruik gaat, dan mag fietsminnend Rotterdam toch hopen op inzet van een grotere veerpont? Zie dit als een leermoment?