Met het plaatsen van de twee bruggen afgelopen 9 oktober, aan de Wijenburgsingel en de Geullestraat, komt er bijna een eind aan een periode van ruim vijf jaar waarin meer dan 20 loop/fietsbruggen werden vervangen!
Op 27 juni 2013 liet toenmalig wethouder mevrouw van Huffelen het eerst nieuwe brugdeel op zijn plaats zakken onder toeziend oog van portefeuillehouder W. Boonzaaijer van de deelgemeente IJsselmonde. Aanwezig waren wijkbewoners, maar ook leerlingen van “de Barkentijn” waren betrokken bij deze feestelijkheid, zij hadden de opdracht gekregen om ook een brug te bouwen in een kleinere versie van ijsstokjes. Plaats van handeling was in het randpark thv Vosbergendam. Het brugdeel die geplaatst werd bestaat uit een staalconstructie en composiet, en die veel langer meegaat dan zijn voorganger, de brug van een houtenconstructie!
Daarna ging de firma Wallaard voortvarend van start met de vervanging van de bruggen in de Beverwaard, die na 30 jaar zijn levensduur hadden bereikt. De gemeente heeft nog, tijdens de vervangingsperiode, gaten moeten dichten in de oude bruggen, omdat deze spontaan in het wegdek van de brug vielen!
Stuk voor stuk vielen zij ten prooi aan de grote sloopwerkmachines om daarna weer opgebouwd te worden vanuit een nieuw aan te leggen fundering. Deze werden aangebracht op de beide oevers via een betonconstructie, de oude stonden met verticale staanders in het water gemaakt van hout!
De aanvoer van de nieuwe bruggen, die overigens licht in gewicht zijn, ging niet helemaal vanzelf. Straatmeubilair waaronder amsterdammertjes, straatnaamborden en straatverlichting waren een sta in de weg met het aanrijden naar de locatie. De smalle straten in de Beverwaard hielpen ook daar niet aan mee om de locatie gemakkelijk te bereiken, vaak klein met scherpe bochten. Toch met met de stuurmanskunst van de vrachtwagenchauffeur, en meesturende wielen van de lange oplegger bereikte men altijd de bestemming.
Op 20 december 2013 werden er twee bruggen geplaatst in het park aan de Schinnenbaan. Dat werd onder tijdsdruk gedaan, want daarbij moest de trambaan gepasseerd worden. Om een of andere oorzaak was men vergeten dittijdig af te stemmen met de RET. Uiteindelijk had men maar ruim vier uur de tijd om de twee bruggen te plaatsen. De stroom werd dus tijdelijk uitgeschakeld van de bovenleiding van de tram!
Bij de plaatsing van de loopbrug tussen de Wickenburgstraat en de Meezenbroekstraat, op 15 februari 2015, moesten een aantal bewoners tijdelijk hun huis uit. De brug werd over de huizen heen getransporteerd via een grote mobiele kraan. Juist die avond ervoor was er sneeuw gevallen. Zonder enige moeite werd de 10 ton wegende brug geplaatst.
Afgelopen week werden dus de laatste twee bruggen vervangen, en het zal niet lang meer duren voordat deze gebruikt kunnen worden. Het trottoir van de aanloop naar de brug aan de Weijenburgsingel wordt op dit moment gelegd aan beide zijden. Op een later tijdstip wordt het deel in het park van asfalt voorzien. Dat betekent dat de afronding van de nieuwe brug aan de Geullestraat als laatste gaat plaatsvinden.