Het aanpassen van een verkeerssituatie vergt een behoorlijke organisatie, niet alleen binnen de gemeente. Veelal komen er nog veel meer instanties om de hoek kijken die belang hebben bij een goede verkeersoplossing naar aanleiding van een problematiek. Afstemming met locale ondernemers, maar ook bewoners om deze bij de nieuwe inrichting te betrekken. Daarnaast zijn uitvoerende bedrijven ook niet onbelangrijk die het project uitvoeren, en de financiele kant hiervan. Uitgangspunt is dat de plannen voor iedere weggebruiker zo veilg mogelijk moeten zijn! Dit kan zorgen voor een lang traject eer men hieraan begint.
Vandaag sprak de Beverwaardigheden met twee planologen voor het gebied Feijenoord en IJsselmonde van de gemeente Rotterdam. Aanleiding hiervoor was een aantal verkeerssituaties die de laatste jaren nogal opvallend zijn door de vele ongevallen in IJsselmonde op bijvoorbeeld de Groeninx van Zoelenlaan! De hieronder genoemde verkeerssituaties staan zeker onder de aandacht van de gemeente!
Als we het totaal aantal ongevallen bekijken op die weg dan geeft dat geen vrolijk beeld de laatste jaren. De erkenning is dat het de laatste jaren drukker is geworden in IJsselmonde, en de groeiende economie heeft er waaarschijnlijk wel mee te maken! De hoogste piek met ongevallen lag in 2016 met maar liefst op 25, en in 2017 op 22. Deze zijn uitgesplitst in ongevallen met blikschade en ongevallen met gewonden. Deze gegevens zijn voor iedereen op te vragen op de webpagina Smart Traffic Accident Reporting. De gemeente maakt gebruik van een uitgebreide versie. Zij kunnen dan zien wat de toedracht is van het ongeval die kan helpen bij het veiliger maken van een verkeerssituatie!
De situatie op de lijn met de Groeninx van Zoelenlaan wordt per situatie, vaak een kruispunt in deze, bekeken hoeveel ongevallen daar plaatsvinden. Mochten er meer dan zes ongevallen met letsel zich voordoen in drie jaar dan praat men van een Blackspot.
Het kruispunt op de Akkeroord is zo’n kruispunt waar de laatste jaren vele ongevallen plaatsvonden, vooral tussen fietsers en auto’s. Door het tweerichtingsfietspad iets te verleggen daalde de ongevallen tussen die twee categorieën weggebruikers richting de Notenhagen wel aanzienlijk. Toch zijn er nog vele ongevallen midden op het kruispunt te constateren via STAR. Er is namelijk te weinig ruimte voor een voertuig om midden op het kruispunt op te stellen. Veel aanrijdingen in de flanken zijn dan een gevolg!
Bij Keizerswaard zijn er nog steeds plannen om de verkeerssituatie te verbeteren. Al jaren terug zijn deze al vastgelegd (zie tekening), maar door het uitblijven van de volledige realisatie van het centrumplan is de situatie er niet beter op geworden. Samen met de uitrit richting het parkeerdek naar het winkelcentrum bij de Maarschalkerwaard zorgt dit voor de nodige opstoppingen en files op bepaalde tijdstippen! Hachelijke momenten zie je daar vaak voordoen op deze éénbaansweg. Dat geldt ook voor de Voetgangers Oversteek Plaats (VOP) bij de Herenwaard met de Kereileroord!
De vraag of een nieuwe verkeerssituatie voldoet aan de verwachtingen als het uitgevoerd is? Dan blijkt er dat er toch nog soms een fine tuning plaatsvindt achteraf! Deze vraag refererend aan de nieuwe situatie aan de Cannenburchstraat die onlangs werd gerealiseerd! Daar komt nog een aanpassing aan om de doorstroming te verbeteren.