De vervoersplannen van de RET zijn op dit moment bekend via de website van hun opdrachtgever de MRDH. Moet erbij vermeldt worden dat dit de voorlopige plannen zijn die dan in de zomer van 2018 vastgelegd worden voor de dienstregeling van 2019 die ingaat op zondag 9 december dit jaar.
Zoals gebruikelijk ziet men de nodige kleine aanpassingen bij bus, tram en metro, waaronder het vervallen van een laatste rit of het later aanvangen, omdat het aanbod van passagiers dan minder is. Hier en daar is er een verlaging in de frequentietijden of het vervallen van een deel van de route van een buslijn! Het is terug te lezen in dit voorlopige document!
Goed nieuws voor de reizigers! De periode van de zomer-schoolvakantiedienstregeling wordt bij de bus, net als bij metro en tram, verkort van 7 weken tot 6 weken.
Buslijn 75 keert weer terug, maar niet naar IJsselmonde zoals vroeger waar deze lijn vele routes heeft gekend. In de OV-visie Rotterdam wordt gesproken over een nieuwe (snel)tramlijn Zuidplein – Stadionpark – nieuwe stadsbrug – Kralingse Zoom geambieerd. Gemeente en MRDH hebben in het verleden de wens uitgesproken om hier met een buslijn op vooruit te lopen.
Lijn 75 is hiertoe een eerste stap. We introduceren een nieuwe lijn 75 die van Zuidplein via Strevelsweg, Stadionviaduct en Van Brienenoordbrug naar Kralingse Zoom gaat rijden, op werkdagen in de jaar- en vakantiedienst elke 30 minuten van 7 tot 19 uur. Bij herontwikkeling van de huidige stadionomgeving (na bouw van het nieuwe stadion) verwachten we extra vervoervraag waardoor deze lijn uitgebreid kan worden. Op korte termijn vult lijn 75 vooral de behoefte aan snelle oost-westverbindingen op Zuid en directe verbindingen van Zuid naar EUR/HES/Brainpark in. Tevens ontstaat (zij het op enige loopafstand) een gewenste verbinding van de omgeving Feyenoord Stadion/Sportdorp naar Zuidplein.
Men verwacht in eerste instantie ongeveer 1.000 reizigers per werkdag op lijn 75. Een deel hiervan maakt nu gebruik van lijn 77, 83/183 en 140. Ook ontstaat een beperkte verschuiving van tramlijn 23 naar buslijn 75, wat positief is voor de gewenste verlichting van de druk op deze tramlijn.
Voorwaarde is wel dat er tijdig haltes gerealiseerd worden bij het Breeplein, Feyenoord Stadion en Sportdorp. Het rijden van de buslijn gaat overigens ten koste van een deel van een andere buslijn op Zuid!
RET heeft verzoeken ontvangen om op lijn 245 een extra vroege rit te gaan rijden. We zien daar ook potentie in, van ongeveer 40 reizigers. Daarom gaat lijn 245 voortaan om 6.30 uur vertrekken vanuit Ridderkerk en komt er tevens een vroegere rit vanaf Kralingse Zoom naar Ridderkerk omstreeks 7 uur. De laatste rit van lijn 140 van Kralingse Zoom naar Slikkerveer (vertrek 19:42 uur) is met ongeveer tien reizigers zwak gebruikt en komt te vervallen.
Het aantal reizigers op lijn 23 groeit en in de spits kan het behoorlijk druk zijn. In het Vervoerplan 2019 blijft de basisfrequentie van lijn 23 ongewijzigd, maar zullen in de ochtendspits enkele extra ritten worden toegevoegd om meer capaciteit te bieden.
Brontekst. MRDH