Aanpak voor veilig kruispunt Koninginneweg in zicht?

Kruising Koninginneweg
Kruising Koninginneweg

Het kruispunt aan de Koninginneweg met de Roelantweg, en de van Hoochtsratenweg krijgt in de nieuwe plannen van de gemeente minimale aandacht om dit punt veiliger te maken. Vorig jaar vond daar een zeer zwaar ongeval plaats, en dat was de aanleiding voor omwonende om actie te voeren tegen dit gevaarlijke kruispunt in Oud IJsselmonde die bij hen al jaren een doorn in het oog is.

Na ruim een jaar, na het zware ongeval in september 2014, komt de gemeente na onderzoek met aanbevelingen voor het hele gebied in Oud IJsselmonde welke de afgelopen maanden onder de loep werd genomen qua veiligheid op de infrastructuur. Op de informatie bijeenkomst afgelopen donderdagavond werden deze aanbevelingen of verbeterpunten door de gemeente gepresenteerd aan belangstellende van dat gebied.

De route van Hoochstratenweg met de Roelantweg levert het meeste gevaar op die samenkomt op het kruispunt bij de Koninginneweg. De eerstgenoemde weg of straat wordt gebruikt als sluiproute van en naar de Beverwaard, alhoewel daarbij aangetekend moet worden dat in de ochtendspits de route al enige jaren is afgeschermd bij de Hannekemaaierweg. Deze is dan niet toegankelijk richting Oud IJsselmonde. Men moet dan gebruik maken van de Oostdijk om de Beverwaard te verlaten.

De Roelantweg geeft niet alleen toegang richting de Beverwaard, maar is aangesloten op de A16, afslag Oud IJsselmonde. Deze afslag geeft veel verkeer die richting de van Hoochstratenweg leidt. Juist tussen deze twee wegen ligt de Koninginneweg waar de voorrangsregels gelijkwaardig zijn i.v.m. de 30-km zone! Op dat kruispunt gaat het meestal mis volgens vele bewoners, want men houdt zich niet aan de 30-km. De aanpassing van de snelheid laat te wensen over als men van de snelweg afkomt, en het gas gaat er flink op volgens bewoners richting het kruispunt aan de Koninginneweg, en daar gaat het dan vaak of bijna fout.

Hoe vaak het fout ging is lijkt de laatste tijd een punt van discussie geweest tussen bewoners en betreffende instanties van de gemeente, maar uit een klein onderzoekje blijkt dat er tussen 2007 en 2009, elf aanrijdingen hebben plaatsgevonden. Hierbij vielen 4 gewonden waaronder een bromfietsers. De meeste ongevallen vonden ook plaats door het niet voorrang verlenen op het kruispunt. Hoeveel ongevallen vanaf 2010 t/m 2014 hebben plaatsgevonden is op dit moment niet bekend!

Tijdens de infrastructurele schouw in het gebied van Oud IJsselmonde, samen met bewoners, zijn een aantal aanbevelingen op papier gezet en getekend door een verkeersdeskundige van de gemeente. Hoewel deze nog niet definitief vastgesteld zijn om aangepakt te worden konden de aanwezig bewoners op de informatie aangeven wat zij belangrijk vonden voor verbetering.

Om de veiligheid te verbeteren op het gevaarlijke kruispunt aan de Koninginneweg stond slechts een visuele oplossing gesitueerd. Een grote witte stip wordt op het wegdek aangebracht. Deze moet dan de snelheid terugdringen als men het kruispunt nadert. Geen verkeerslicht of drempel dus! Die laatste oplossing geeft weer problemen voor de niet onder-heide huizen rond het kruispunt. Verkeerslichten zijn een optie? Toch worden deze niet toegestaan i.v.m. de regels van een 30-km zone, of toch wel in uitzonderlijke situaties?

Hoewel het budget beperkt is om alle aanbevelingen uit te voeren werd er gekozen door aanwezige bewoners om het kruispunt zo veilig mogelijk te maken. Veelal zal er obstakels aangebracht worden op de rijbaan zoals in het verleden. Inmiddels zijn deze al weer jaren geleden weggehaald, maar maken hun opwachting weer. Hierdoor wordt de rijbaan op een aantal punten op de van Hoochstratenweg en de Roelantweg versmald. Het fietspad vanaf de Willem van Gelderenstraat richting Koninginneweg wordt verbreedt. De uitrit van het fietstunneltje op de van Hoochstratenweg wordt afgeschermd t.a.v.brom)fietsers en overige voertuigen.

Zo komt er waarschijnlijk ook een rammelstrook in de midden van de rijbaan op de Koniginneweg. We hebben het dan over het gedeelte vanaf de tunnel tot aan het beruchte kruispunt. Bij de school ‘Meester Baars’ wil men en knik aanbrengen in de weg. Op de Tristanweg, welke gedeeltelijk een éénrichtingsweg is, moet een versmalling komen, want ook daar wordt te hard gereden volgens bewoners. De aanpassing wordt waarschijnlijk meegenomen als men in 2016 het riool gaat vervangen. De Benedenrijweg t.h.v. begraafplaats wordt eventueel ook versmald, mede de bocht linksaf vanaf deze straat de Koninginneweg opdraaiend.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.