Vorige week werd er een nieuwe brug gelegd aan de Weldamsingel. Deze vervangt de oude versleten brug die toegang geeft tot het randpark van de Beverwaard. Opviel was dat deze brug veel breder is dan het voetpad-bruggetje die bijna dertig jaar dienst heeft gedaan.
Nu blijkt dat deze nieuwe aangelegde brug onderdeel gaat uitmaken van een nieuw aan te leggen fietspad en visie van de gemeente Rotterdam. Wanneer dit gaat gebeuren is nog niet duidelijk, maar volgens informatie die tot deze website kwam vanuit de gemeente gaat dit in de toekomst zeker gerealiseerd worden. De bedoeling is volgens de gemeente dat het voetpad, welke nu ligt en toegang geeft tot de brug in het randpark, dat deze aangepast wordt naar een fietspad waar ook voetgangers gebruik gaan maken. Daar zullen waarschijnlijk ook nog de nodige bomen voor moeten wijken? Via de van Beverenbrug, en het fietspad kan men dus naar het centrum van de wijk rijden.
Hiermee wordt het ‘Singelplan welke in 2013 ingesteld werd door de laatste deelgemeente’van IJsselmonde onderuit gehaald, en krijgen de bewoners op de Oude Watering te maken met een fietspad waar nu nog een voetpad is(zie foto). Ook moeten wandelaars in het park straks een fietspad gaan kruisen, en of dat nu wenselijk is op dat punt? De grote zorg is dus als eenmaal het fietspad klaar is of brommer bestuurders zich aan de regels gaan houden, want die mogen daar dus niet rijden! Gezien de ervaringen tot nu toe met het ‘Singelplan’ zal dit waarschijnlijk een punt van aandacht worden, maar tot nu toe wordt er weinig gehoor aan gegeven. Ook juist op de locatie waar de nieuwe brug is geplaatst word er met brommers over heen gereden!
Het plan van de gemeente Rotterdam om een fietspad aan te leggen bij de Weldamsingel komt niet zomaar uit een hoge hoed. Vorig jaar maakte men deze plannen al bekend tijdens een bijeenkomst in de Stormpolder. Daar werd een visie over de Beverwaard ontvouwd waarvan dit fietspad een onderdeel was.
Met de aanleg van dit fietspad kan men, als dit eenmaal gereed is, in een tijd doorrijden met de fiets naar het winkelcentrum van de Beverwaard. Men blijkt er niet over nagedacht te hebben wat deze herinrichting betekent voor de omgeving en haar bewoners, en de verkeersborden zullen moeten worden aangepast. Het voetpad welke is ingesteld ter hoogte van het buurthuis de Focus wordt dus ook een obstakel! Wordt het daar dan ook een fietspad? De grootste zorg blijft de bestuurders van brommers en scooters, gaan zij zich aan de regels houden om dit nieuwe fietspad niet te gebruiken?