Het mag bekend zijn dat de Rotterdamse stadsvervoerder zijn dieselbussen gaat vervangen voor schonere elektrische bussen. Die weg is men 2 jaar geleden ingeslagen! De stapsgewijze vervanging van de busvloot is in lijn met de afspraak met Rijk, provincies en opdrachtgever MRDH dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld vervangen worden door elektrische voertuigen.
Een grote operatie waar de nodige installaties voor moet geplaatst worden om die bussen te laten rijden van het begin tot het eindpunt. Aan het busstation van Keizerswaard werd in het afgelopen voorjaar een fundatie in de grond aangelegd. Woensdag werd de 2e fase gestart!
Kortgeleden werden de oplaadportalen geïnstalleerd aan de Herenwaard op de eerder aangelegde fundatie, en nu is men bezig met het plaatsen van een transformatorhuis met de daarbij behorende laadkasten. Vanuit daar worden kabels verbonden met de oplaadportalen.
Simpel uitgelegd, als een bus arriveert op het busstation gaat onder één van deze twee laadpalen staan en wordt. Vanaf de bus wordt contact gemaakt met een uitklapbare arm naar de laadpaal. Zo ontvangt de bus zijn stroom om dan voor zijn volgende rit te kunnen aanvangen! Wanneer de werkzaamheden klaar zijn is niet bekend.